Mesane ve böbrek sağlığı için ne yemeli ve içmeliyiz

Tükettiğiniz yiyecek ve içecekler genel sağlığınızda başlıca rol oynar, bu nedenle tükettiğiniz gıdalara dikkat etmek önemlidir. İşte yiyecek ve içecek tüketimiyle ilgili, mesanenizin ve böbreklerinizin en iyi şekilde çalışmasını sağlamanız için bazı yapılması ve yapılmaması gereken şeyler:

Mesane ve böbrek sağlığı neden bu kadar önemlidir?

Mesane ve böbrekler, sağlığınızı korumak için yakın bir şekilde birlikte çalışırlar. Böbreğin önemli işlevlerinden birisi atıkları temizleyerek kanınızı filtrelemek ve tuz, su ve mineral seviyelerini ayarlamaktır. Sağlıklı kan tekrar vücuda geri döner; atıklar ise vücuttan atılmadan önce mesaneye gitmek üzere idrara dönüştürülür. Bu organların sağlığını korumak önemlidir, böylece vücut atıklardan güvenli bir şekilde kurtulabilir. Peki bu organların sağlığını nasıl koruruz? 

Yeterince su aldığınızdan emin olun

Sağlıklı kalmak için yeterince su içtiğinizden emin olmanız gerekir. Böbrekler ve mesane için en faydalı içecek sudur. Vücudumuzun %60’ı sudan oluşmaktadır, bu nedenle sürekli olarak ihtiyacı olan şeyi vücudunuza vermenizin gerekmesine şaşırmamalıyız. Eğer yeterince su içmezseniz ya da çok fazla sıvı kaybederseniz, aşırı su kaybı neticesinde böbrek taşı oluşabilir. Aşırı su kaybının bazı nedenleri arasında aşırı egzersiz, ısıya maruz kalma, kusma, ishal, bulantı, yanık veya cilt enfeksiyonları, ateş ve yüksek kan şekeri seviyelerinin eşlik ettiği şeker hastalığı bulunmaktadır. Bu durumlardan herhangi birisini yaşıyorsanız yeterince su almanız gerektiğini unutmamalısınız.

Vücudunuzun ne kadar suya ihtiyacı vardır?

Doğal olarak vücudunuz aşırı su kaybını önlemek için suya ihtiyacınız olduğunda ilk olarak susayarak görevini yerine getirecektir. Ancak idrarınızın rengine bakarak da yeterince sıvı alıp almadığınızı görebilirsiniz. Eğer idrarınız açık sarı renkteyse bu yeterince su içtiğinizi gösterir, ancak koyu renkteyse bu aşırı su kaybının bir belirtisi olabilir. Aşırı su kaybının diğer belirtileri; düşük kan basıncı, baş ağrısı, ağız kuruluğu ve cilt esnekliğindeki değişmelerdir. Yeterli su aldığınızdan emin olmak için günde 6 ila 8 bardak arası su içmeniz gerekir. Daha sıcak bir iklimde bulunduğunuzda ya da egzersiz yaptığınızda normalden daha fazla su içmeniz gerekir çünkü terleyerek vücudunuz sıvı kaybeder. Ancak çok fazla da su içmemelisiniz. Aşırı su tüketimi ani sıkışma hissi yaratacağı gibi aynı zamanda sizi daha sık tuvalete koşmak zorunda bırakacağı için sağlığınız için iyi değildir! 

İdrar kaçırma için su içmek

İdrar kaçırma sorunu yaşıyorsanız normalden daha az su içmeniz gerektiğini düşünebilirsiniz, ancak gerçekte durum bunun tam tersidir. Sınırlı miktarda sıvı tüketmek, idrarın daha yoğunlaşmasına neden olarak mesane hattının tahriş olmasına ve ani sıkışma hissinin oluşmasına neden olabilir. Yeterince su içmemek aynı zamanda kabızlığa da neden olarak mesane kontrolünü etkileyebilir. 

Hangi içecekleri içmemelisiniz?

Bol miktarda sıvı tüketmek önemli olsa da mesane ve böbrek sağlığı için zararlı olan bazı içecekler bulunmaktadır. Alkol, böbreklerin vücuttaki sıvı dengesini koruma yeteneğini etkiler ve böbrekleri baskı altında bırakır; bu nedenle çok fazla tüketildiğinde alkol böbrekler için zararlı bir içecektir. Arada sırada birkaç kadeh alkollü içecek tüketmek genellikle ciddi bir etki yaratmaz. Kafein içerdikleri için ani ve acil idrar yapma isteğine neden olan kahve, çay ve enerji içeceği gibi içecekler de mesaneyi tahriş eden içecekler arasındadır. Normal kafeinli kahvenizin yerine bir miktar kafeinsiz kahve tüketmeyi deneyin; çay tüketmeyi seven biriyseniz kafeinli yeşil ve siyah çay yerine bitki ve meyve çaylarını tercih edin. Gazlı içecekler genellikle iyi bir tercih değildir çünkü oldukça asidik özelliğe sahiptirler ve yapay şeker ile yapılmış olabilirler; bu nedenle, serinlemek için bir şeyler içmek istediğinizde sodayı tercih edebilirsiniz.  

Hangi yiyecekleri yemelisiniz?

Mesanenin ve böbreklerin ihtiyacı olan tüm besini alabilmelerini sağlayacak dengeli bir beslenme alışkanlığına sahip olmak önemlidir. Düzenli bağırsak hareketleri de önemlidir, çünkü bağırsaklarınız çok dolu olduğunda mesane üzerinde basınç yaratarak ani sıkışma hissine neden olabilir. Aynı zamanda pelvik taban kaslarının kabızlık nedeniyle gerilerek zayıflaması neticesinde, stres inkontinansı adı verilen idrar tutamama sorununa neden olabilir. Sağlıklı bağırsaklar için lifli yiyeceklerle dışkınızın hacim kazanmasını ve yumuşamasını sağlayarak bağırsaklarınızda kolayca ilerlemesini sağlayabilirsiniz.     
 
Aşırı kilolu olmak, kronik böbrek hastalığının en genel nedeni olan şeker hastalığı ve yüksek tansiyon gibi pek çok sağlık sorununun artmasına neden olabilir. Aşırı kilolu insanlar, sağlıklı kiloya sahip insanlara kıyasla böbrek taşı oluşumu konusunda daha fazla risk altındadırlar. Obezite ve şeker hastalığı, idrar kaçırma sorununun risk faktörleri olarak bilinmektedir. Aktif bir yaşam sürmeye, düzenli aralıklarla küçük porsiyonlar yemeye ve meyve, sebze ve yemiş gibi yüksek besleyici değere sahip sağlıklı gıdaları tercih etmeye çalışın.   

Hangi yiyeceklerden uzak durmalısınız?

Şu anda mesaneyi tahriş ettiği bilinen bir yiyecek yoktur ancak düşük lifli ve çok yağlı beslenmeden kaçınmalısınız. Genel olarak kilonuzu kontrol etmek için sağlıklı yiyecekler tüketmeyi bir alışkanlık haline getirerek mesanenizin ve böbreklerinizin en iyi performansla çalışmalarını sağlayabilirsiniz. 
 
Çok fazla tuz tüketmek yüksek kan basıncına neden olarak kalp-damar hastalıklarına, böbrek sorunlarına ve sıvı tutma gibi sağlık sorunlarına neden olabilir. Böbrekler yüksek tuz seviyesini dengelemek için çok fazla çaba harcayacağı için vücutta daha fazla su tutar bu da şişkinlik ve rahatsızlığa neden olur. 
 
 
Mesanenizi ve böbreklerinizi sağlıklı tutmak için yeterince su içmeniz, dengeli beslenmeniz ve sağlıklı bir kiloya sahip olmanız gerektiğini unutmayın. Eğer böbreklerinizde veya mesanenizde herhangi bir sorun varsa kendinizi yalnız hissetmeyin, bu çok yaygın bir sağlık sorunudur. Daha fazla desteğe ihtiyacınız varsa, doktorunuzla iletişime geçmekten çekinmeyin.